mu nacionalismu až rasismu. Odtažení se od obou kultur vede ke zmatení
identity. Nejadaptivnějším způsobem akulturace je podle Bochnera integro–
vání. Propojování obou kultur vede k osobnímu růstu a v širším pohledu
i k zachování kultur.
Literatura
Berry, J. W., Poortinga, Y. H., Segall, M. H., Dasen, P. R.: Cross–Culture Psycholo–
gy, Research and Applications. Cambridge, Cambridge University Press, 2002.
Bhawuk, D. P. S., Landis, D., Lo, K. D.: Acculturation and Intercultural Training: An
Integrated Theoretical Framework. In: Sam, D., Berry, J. (Eds.), Cambridge Hand–
book of Acculturation. Cambridge, Cambridge University Press, 2006.
Brislin, R. W., Cushner, K., Cherrie, C., Yong, M.: Intercultural Interactions: A Prac–
tical Guide. Newbury Park, CA, Sage, 1986.
Furnham, A., Bochner, S.: Culture Shock: Psychological Reaction to Unfamiliar En–
vironment. New York, Methuen, 1986.
Furnham, A.: The psychology of behaviour at work ­ The individual in the organization.
Psychology Press, Taylor & Francis Group, 1997.
Harris, P. R., Moran, R.: Managing Cultural Differences. Houston, Gulf Publishing,
1991.
Seelye, H. N.: Teaching Culture. Strategies for Intercultural Communication. National
Textbook Company, Lincolnwwd, 1993.
Šroněk, I.: Kultura v mezinárodním podnikání. Praha, Grada Publishing, 2000.
Tu, H., Sullivan, S. E.: Preparing yourself for an international assignment: A few
simple steps can help make the overseas assignment a successful on efor the manager
as well as the firm. Business Horizonts, 1994. Staženo z internetových stránek
http://www.findarticles.com/p/articles.
2.2.2 Empatie
Pro úspěšné zvládnutí adaptace v cizí kultuře musí být jedinec schopen
vcítit se do cizí mentality, jejích specifik a musí se naučit lépe interpretovat
cizí vzorce chování. Nejde však jen o poznatky a vědomosti, ale jedná se
i o to, abychom cítili, co je vhodné a co není. V rámci rozvoje osobnosti se
s posilováním empatie a autenticity dá velmi dobře pracovat. Pokud chápeme
empatii jako součást emoční inteligence, tak důležitým předpokladem pro její
posílení je to, že projdeme emočním sebeuvědoměním („emotional self–aware–
ness“). Jinými slovy řečeno to znamená, že víme, jaké emoce vyvoláváme
u druhých lidí či jaké situace či lidé u nás spouštějí určité emoce. Emoce nás
93
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>